Flinke vraagtekens bij plannen parkeerplaats ASML

HomeNieuws • Flinke vraagtekens bij plannen parkeerplaats ASML

20 mei 2023

Recentelijk is er veel discussie over de plannen van ASML met betrekking tot de parkeerplaats langs de A2. ASML heeft het voornemen om 2500 parkeerplaatsen te realiseren in het buitengebied voor werknemers die vanuit het noorden van de A2 naar het bedrijf reizen.

Deze parkeervoorziening heeft aanzienlijke gevolgen voor de inwoners van Best en de natuurlijke omgeving. De voorgestelde locatie bevindt zich namelijk nabij bosgebieden, waar de aanleg van 2500 parkeerplaatsen nadelig is voor de natuur en biodiversiteit. Veel inwoners van Best genieten van hun vrije tijd in dit gebied. Veel Bestenaren zijn bezig met duurzaamheid, dan is het niet goed dat een bedrijf uit Veldhoven deze plek wilt gebruiken om 2500 extra auto’s te parkeren.

De komst van de parkeerplaats zal drukte veroorzaken, waar veel inwoners niet blij mee zullen zijn. Hoewel ASML een innovatief en duurzaam bedrijf is dat welvaart brengt in onze regio heeft deze groei ook nadelen. De explosieve groei leidt tot stijgende huizenprijzen en legt extra druk op de tekorten in de zorg en het onderwijs. Deze megaparkeerplaats is één van de vele gevolgen van deze groei.

En nu?

Het is hoog tijd om de discussie aan te gaan of groei altijd het uiteindelijke doel moet zijn, zeker als dit ten koste gaat van de natuur, de leefomgeving of het welzijn van onze inwoners. Daarom dagen wij ASML uit om te kiezen voor een duurzame toekomst en oplossingen die gedragen worden door onze inwoners. Investeer en lobby voor goed, betaalbaar en bereikbaar openbaar vervoer in Best en omstreken. Goede bus- en treinverbindingen zijn namelijk gunstig voor alle Bestenaren. Duurzame mobiliteit is één van de grote opgaven waar de regio voor staat, een megaparkeerplaats draagt hier niet aan bij.

ASML moet zich inzetten voor brede welvaart, waar welvaart op een bredere manier wordt gezien dan alleen materiële aspecten. Dit focust zich ook op zaken zoals welzijn, gezondheid en de kwaliteit van de leefomgeving. Brede welvaart moet ervoor zorgen dat alle inwoners van Best en de regio kunnen profiteren van de economische ontwikkeling.

PvdA-GroenLinks zet duurzame mobiliteit en brede welvaart voorop. Signalen die we daarover ontvangen vanuit onze inwoners nemen we serieus. De parkeerplaats van ASML is volgens ons dan ook niet passend bij deze principes.