Sfeerbeeld van de woonactie

Woonactie – in een tent kan je niet wonen

HomeNieuws • Woonactie – in een tent kan je niet wonen

14 februari 2022

Met de boodschap ‘in een tent kan je niet wonen, in Best ook niet’ stonden de kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezing van PvdA-GroenLinks afgelopen zaterdag op de markt om aandacht te vragen voor de wooncrisis en gaven de aftrap voor de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart. Het initiatief voor deze ‘woonactie’ kwam vanuit de jongerendelegatie van de partij, die maken zich enorm zorgen over de woningnood in Best en denken dat het anders kan. Jongeren vragen zich namelijk af of er wel een toekomst is in de eigen gemeente. Volgens lijsttrekker Rob Vader: “Er was een meer dan gemiddelde belangstelling en dat leidde vaak tot lange gesprekken over de problematische woonsituatie in Best.”

Uit diverse gesprekken bleek ook wel dat ouderen geen kant op kunnen en het in het algemeen ontbreekt aan betaalbare woningen. Bouwen is een lokale politieke keuze waar onvoldoende op bereikt is in deze periode. Zo blijkt uit de recente plannen dat de gemeente Best niet kan voldoen aan haar verwachtingen om het afgesproken aantal woningen te bouwen.

Wonen heeft de prioriteit

Het bouwen van betaalbare woningen heeft de hoogste prioriteit. Het is dan ook één van de speerpunten voor de komende jaren. De afgelopen jaren zijn te weinig (betaalbare) woningen gebouwd. Het speerpunt van de PvdA-GroenLinks is dat iedereen zou moeten kunnen wonen in Best! Het stationsgebied geeft de gemeente een ideale kans om betaalbare woningen voor starters en ouderen te realiseren. PvdA-GroenLinks Best zet zich dan ook maximaal in om dit te bereiken. Alleen meer bouwen is niet de enige oplossing. Daarom zijn ze voorstander van een woonplicht, hiermee worden huisjesmelkers van de woonmarkt geweerd.

Lees hier al onze plannen voor het bouwen van betaalbare woningen.